Pe masa Guvernului României se află un proiect de Ordonanță de Urgență cu șanse mari de a fi adoptat până la finalul acestui an care presupune o serie de modificări importante aduse legislației muncii. Cea mai importantă modificare este scoaterea accidentului de traseu de sub incindența accidentului de muncă prin abrogarea literei g, alineatul 1 din cadrul articolului 30 – Legea 319/ 2006 a Securității și Sănătății în Muncă. Abrogarea în cauză conduce și către modificarea definiției evenimentului de muncă, litera f, articolul 5 din cadrul aceleiași legi, prin scoaterea accidentului de traseu din textul inițial. Din momentul adoptării Ordonanței de Urgență angajatorii nu vor mai fi obligați să noteze traseul de deplasare al lucrătorilor în fișa de instructaj. Accidentul de circulație prin folosirea mașinii de serviciu pentru îndeplinirea sarcinilor specifice meseriei în intervalul orar stabilit cu angajatorul, va fi considerat în continuare accident de muncă.

Legea 81 / 2018 privind reglementarea activității de telemuncă suferă de asemenea modificări. La articolul 2 litera a se desființează precizarea ” cel puțin o zi pe lună” în cadrul definiției consacrate a activității de telemuncă iar la articolul 4 alineatul 3 se specifică în mod expres că angajatul poate fi controlat de către angajator numai prin utilizarea tehnologiei și comunicațiilor. Cu alte cuvinte se consideră telemuncă activitatea desfășurată de acasă folosind un laptop, o tabletă sau un PC, chiar dacă periodicitatea este uneori mai mare de 30 de zile iar salariatul nu mai trebuie să lucreze cu emoția că angajatorul ar putea suna în orice moment la ușă. Locul de desfășurare a activității nu va mai fi specificat în Contractul Individual de Muncă conform altei propuneri pentru modificare iar dacă salariatul dorește să folosească echipamente personale se poate face acest lucru numai printr-un acord scris cu specificarea condițiilor de utilizare, conform modificărilor aduse la articolul 7 litera a dar „să respecte procedurile menite a asigura secretul de serviciu și confidențialitatea informațiilor și a documentelor utilizate” conform noului paragraf introdus la articolul 8. Această nouă precizare se aplică și pentru munca la domiciliu conform aceluiași proiect de Ordonanță de Urgență.

Printre alte noutăți importante mai sunt posibilitatea folosirii semnăturii electronice pe contractul individual de muncă dar mai ales în ceea ce ne privește, din „nevoia de eficientizare și îmbunătățire continuă a relațiilor de muncă, precum și necesitatea adaptării la modificările induse de evoluțiile tehnologice” , posibilitatea introducerii „instruirii lucrătorilor si prin mijloace electronice, ca alternativă la soluția legislativă actuală”.

Toate celelalte modificări legislative prevăzute de Ordonanța de Urgență le găsiți aici.